22648
page-template-default,page,page-id-22648,stockholm-core-1.0.9,select-theme-ver-5.1.6,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.3,vc_responsive
Title Image

Gravidhälsa

Amnion Gravidträning

Amnion Gravidträning vänder sig till alla gravida kvinnor oavsett träningsnivå. Du kan vara otränad eller vältränad. Under graviditeten är det viktigt att träna säkert och med fokus på att må bra. Varje kvinna är unik och samma träning passar inte alla. Vi på Amnionkliniken följer dig och din kropp hela vägen från tidig graviditet till återhämtning efter förlossning.

Bakgrund

Synen på träning under graviditet har förändrats över tid och det har funnits väldigt lite forskning och information att hitta inom ämnet. De senaste 5–10 åren har det forskats mer och det har kommit flera böcker med aktuell kunskap. Idag vet vi att fysisk aktivitet är bra för både mamma och foster.

Varför träning under graviditet?

Det går att lindra många graviditetsrelaterade åkommor som t ex svullen mage, illamående, trötthet, depression, ryggsmärta och stress. Sömnen förbättras och risken för komplikationer som t ex diabetes minskar. Träningen hjälper dig även att bli förberedd inför förlossningen genom att du blir starkare, tränar uthållighet och får en bättre kroppskännedom samt självkänsla. Träningen under graviditeten hjälper även läkningen och återhämtningen efter förlossningen.

Vi vet att det inte är farligt att träna om graviditeten är normal, utan komplikationer och den blivande mamman är frisk. När man blir gravid så sker det många förändringar i kroppen både fysiologiskt och mentalt. Med Amnion Gravidträning vill vi hjälpa dig att förstår vad som händer i din kropp och ge dig verktyg för att lindra många graviditetsbesvär men också förbereda din kropp för förlossningen och tiden efter.

Kursupplägg

Under kursen går vi igenom övningar som du kan göra i graviditetens olika faser, dels för att du ska må bättre under din graviditet dels för att förbereda kroppen inför förlossningen. Efter förlossningen träffas vi för uppföljning och ger dig råd kring hur du på bästa sätt kan komma igång igen med din träning.

Kursen består av tre träffar under graviditeten och en träff efter förlossningen. Ett bra tillfälle att träffa andra blivande mammor.

Boka träningskurs

Kursen består av tre träffar under graviditeten och en träff efter förlossningen.

Den första träffen är i ca graviditetsvecka 20–25.

Plats: Amnionkliniken

Tema: Vi lär känna varandra över en fika. Samtidigt går vi igenom de fysiologiska förändringarna i kroppen under graviditeten och kopplar detta till träning. Hur ska man tänka? Vad bör man undvika? Vad kan man göra istället? Anatomigenomgång av bäckenbotten och bålens muskler. För dig som har bäckenrelaterad smärta (foglossning) ger vi tips på övningar som kan lindra. Genomgång av aktiveringsövningar (”knipövningar”) att ta med hem och göra.

Den andra träffen är i ca graviditetsvecka 26–31.

Plats: Gerdahallen, Helgonavägen 8, Lund.

Tema: Nu tränar vi ihop! Repetition av våra övningar från första träffen och genomgång av nya övningar som vi gör tillsammans. Övningarna kan du ta med hem och göra på egen hand. Kom ombytt till träningskläder.

Den tredje träffen är i ca graviditetsvecka 32–37.

Plats: Amnionkliniken

Tema: Hur kan jag förbereda kroppen inför förlossningen? Återkoppling till aktiveringsövningar och tips på hur man kan tänka efter förlossningen.

Den fjärde träffen är ca 6–8 veckor efter förlossningen.

Plats: Amnionkliniken

Tema: Genomgång av aktiveringsövningar. Tips på hur kan man komma igång med träning efter förlossningen. Vad bör man undvika? Kontroll av din bålmuskulatur och bäckenbotten av vår fysioterapeut Åsa. Givetvis är även era nyfödda barn välkomna!

Mellan träffarna erbjuds det möjlighet att ställa frågor via mejl och för er som önskar kommer vi att bjuda in till ett digitalt möte för en uppföljning.

Kursen hålls i samarbete med Gerdahallens fysioterapeut Åsa Rippe, som är specialiserad inom Kvinnohälsa. Fr v Anna Skärvad, Martina Qvennerberg och Åsa Rippe. Foto: Kennet Ruona

Kursledare

Vi som håller i kursen heter Anna Skärvad, Martina Qvennerberg och Åsa Rippe. Vi har alla ett gemensamt intresse för kvinnors hälsa och träning.

Anna Skärvad är barnmorska med vidareutbildning i bäckenbotten. Anna arbetar också som instruktör på Gerdahallen i Lund sedan 1996.

Martina Qvennerberg är barnmorska med lång erfarenhet av förlossningsvård och arbetar med förlossningsrädsla. Martina tränar yoga och löpning.

Åsa Rippe är fysioterapeut med specialistutbildning i Kvinnohälsa och medlärare i ”Mammamage-teamet”. Åsa arbetar sedan många år på Gerdahallen i Lund.

Kurspris

Priset för hela kursen i fyra delar är 2495 kr som kan betalas på plats med kort eller via Klarna faktura/faktura delbetalning. Man betalar vid bokning eller vid första kurstillfället.

Bokning

Bokning sker via Bokadirekt. Behöver du hjälp att boka eller har frågor, skicka gärna ett mejl till info@amnionkliniken.se. Datum för de olika kurstillfällena hittar du under fliken Aktuellt. Det räcker att du bokar dig till första kurstillfället för att delta i kursen.

Anmälan är bindande. Avanmälan ska göras senast en vecka innan första kurstillfället. I annat fall debiteras 50 % av kursavgiften. Vid sjukdom erbjuds du att delta digitalt.